مراحل خلاقیت ذهنی
صاحبنظران، خلاقیت را غالباً یک فرایند پنج مرحلهای میدانند که عبارتند از:
۱) آمادگی ؛ وقتی غرق مسئله یا موضوع مورد علاقه تان میشوید و کنجکاوی شما تحریک میشود،
به سادگی از کنار مسئله رد نمیشوید.
۲) پرورش ؛ ایدههایی به ذهنتان خطور میکند و در این مرحله ، گاهی بین امور، رابطهای نامعمولی پیدا میکنید.
۳) بینش ؛ این همان مرحله « آها » است ؛ لحظهای که فرد به ارتباط مراحل پی میبرد و مسئله حل میشود ؛
یعنی تمام قطعات پازل کنار هم چیده میشود گاهي فرد خلاق به علت نااميدي از حل مسئله دست
برمي دارد ولي بعد از چند روز يا چند هفته يا چند ماه به يك باره راه حل را مي يابد اين نشان مي دهد
كه مغز در حال دست كاري اطلاعات ذخيره شده در مغز است.
۴) ارزیابی ؛ حالا باید تصمیم بگیرید که کدام یک از ایدههایتان با ارزش است و ارزش دنبال کردن را دارد.
۵) بسط ؛ این ، آخرین مرحله خلاقیت و غالباً طولانیترین و سختترین مرحله آن است ؛ یعنی باید بتوان
آن را تعمیم داد.
برچسبها: آرام گروپ ,استاد آرام,امیر,تجسم خلاق,تفکر مثبت,تلقین به ذهن,خلاقیت دکتر آرام,ذهن,ذهن آشفته,روانشناسی, قدرت ذهن ,مثبت اندیشی,هوش و تفکر
خلاقیت و محیط خانوادگی
که محیط خانوادگی انسان خلاق متفاوت از محیط خانوادگی انسان غیر خلاق است داشتن آزادی
و امنیت خاطر در محیط و عدم ترس از اشتباه میباشد. )مرعشی ،1378).
برچسبها: آرام گروپ ,استاد آرام,امیر,تجسم خلاق,تفکر مثبت,تلقین به ذهن,خلاقیت دکتر آرام,ذهن,ذهن آشفته,روانشناسی, قدرت ذهن ,مثبت اندیشی,هوش و تفکر
خلاقیت و شخصیت
بارون (1968 ) در تحقیق های خود راجع به شخصیت ، علاقه خاصی به توصیف افراد خلاق دارد.
بارون بر مبنای یک آزمون خلاقیت ، دو گروه تشکیل داد میزان آگاهی افراد خلاق از مسائل و امور زیاد است.
آن ها نسبت به مسائل بنیادی ذی علاقه می باشند. و بالاخره مبتکر ، باهمت ، پر انرژی و جسور هستند . (بودو، 1978).
برچسبها: آرام گروپ ,استاد آرام,امیر,تجسم خلاق,تفکر مثبت,تلقین به ذهن,خلاقیت دکتر آرام,ذهن,ذهن آشفته,روانشناسی, قدرت ذهن ,مثبت اندیشی,هوش و تفکر
ابعاد خلاقیت
ابعاد خلاقیت :خلاقیت دارای سه بُعد غیرشناختی ، شناختی و انگیزشی است.
ابعاد غیرشناختی خلاقیت شامل ویژگیهای خلاق در امور حرکتی ، هنری و تواناییهای خاصی است که در سطح افراد مشابه کمتر میتوان شاهد آن بود.
( منطقی ) ابعاد شناختی خلاقیت نیز ناظر بر وجود تفکر واگرا در فرد است ابعاد انگیزشی خلاقیت ناظر به انگیزهی درونی فرد است
برچسبها: آرام گروپ ,استاد آرام,امیر,تجسم خلاق,تفکر مثبت,تلقین به ذهن,خلاقیت دکتر آرام,ذهن,ذهن آشفته,روانشناسی, قدرت ذهن ,مثبت اندیشی,هوش و تفکر
دیدگاه ژنتیک در مورد خلاقیت
بررسی خلاقیت در سنین مختلف زندگی موضوعی است.
که پایه های اساسی را جهت سایر تحقیق ها تامین می کند. تورنس (1964) در تعدادی از
تحقیق های خود کشف کرد.
که خلاقیت فرایندی انعطاف پذیر و سیال است. که در جریان تحول خود دارای نشیب و فرازهایی می باشد.
منحنی تحول خلاقیت در حدود ده سالگی یک فرو رفتگی نشان می دهد.
آن طور که از تحقیق ها بر می آید . بعضی کودکان از این فرو رفتگی خارج می شوند.
و چند سال بعد ، خلاقیتی کاملا زنده و صریح از خود نشان می دهند .سيمونتون (1999 )
اظهار داشت, خلاقيت عملكردي مربوط به سن است بطور كلي يك افزايش در خلاقيت بين 20-30 سالگي است و به نظر مي رسد بين 30 –د 50 به اوج خود برسد و بعد در دهههاي بعدي كاهش يابد.
اوج خلاقيت در كار هاي مختلف سنين متفاوتي را شامل مي شود مثلا در رياضي و فيزيك 20-30 سالگي و حدود 40 سالگي به سرعت افول دارد.
اما در بيولوژي و دارو و پزشكي 30-40-50 سالگي است در هنر و موزيك در سالهاي پيري هم وجود دارد.
برچسبها: آرام گروپ ,استاد آرام,امیر,تجسم خلاق,تفکر مثبت,تلقین به ذهن,خلاقیت دکتر آرام,ذهن,ذهن آشفته,روانشناسی, قدرت ذهن ,مثبت اندیشی,هوش و تفکر
دیدگاه محتوایی
تاریخچه خلاقت
برخی از محققان خلاقیت را به عنوان یک فرآیند بررسی نکرده اند بلکه آن را مخلوق همزمانی و
تلاقی پاره ای از متغیرها می دانند.
این افراد هر یک ، عامل یا مجموعه ای از عوامل را در به وجود آمدن این وضعیت مدنظر قرار داده اند.
استرنبرگ خلاقیت را ناشی از وضعیتی می داند که در آن افراد خلاق دارای خصایص اخلاقی و شخصیتی خاص
در زمینه مورد نظر خویش ، دارای تخصص و دانش کافی بوده و با بهره گیری از توانایی های عقلانی ترکیبی ،
تحلیلی و ارزیابی ایده ها و نیز همراهی و بکارگیری سبک فکری ابداعی ، در درون محیطی حمایتی که انگیزه
کار را برای مهیا کرده است واقع می شوند. (استرنبرگ،1949).
برچسبها: آرام گروپ ,استاد آرام,امیر,تجسم خلاق,تفکر مثبت,تلقین به ذهن,خلاقیت دکتر آرام,ذهن,ذهن آشفته,روانشناسی, قدرت ذهن ,مثبت اندیشی,هوش و تفکر
نظریه اطلاعاتی
تاریخچه خلاقیت
نظریه اطلاعاتی، فرایند توليد واگرا را بهتر نشان می دهد. موچی یلی (1959 ) در کتاب خود تحت عنوان
“مقدمه ای بر روان شناسی ساختی ” می نویسد : ” هر موجود زنده از آن جا که زنده است.
نه فقط با محیط خود در ارتباط است بلکه در گیری لاینقطی با آن دارد.
جهان خارج کما بیش ، اینجا و آن جا و بر حسب وسایلی که موجود زنده در اختیار دارد.
جهت کسب اطلاعات و استفاده از آن دائما توسط او وارسی می شود . تجزیه و تحلیل می گردد.
و صورت برداری می شود. اطلاعات کسب شده فعالانه کد بندی می شود(بودو ،1978).
برچسبها: آرام گروپ ,استاد آرام,امیر,تجسم خلاق,تفکر مثبت,تلقین به ذهن,خلاقیت دکتر آرام,ذهن,ذهن آشفته,روانشناسی, قدرت ذهن ,مثبت اندیشی,هوش و تفکر
3 – تخيل:
منبع : (داور پناه ، 1386).دیدگاه گیلفورد نسبت به خلاقیت در نظریه ی گیلفورد که به الگوی ساخت ذهنی شهرت دارد در آن دو تفکر عمده همگرا و تفکر واگرا را معرفی می کند.
خلاقیت را با تفکر واگرا ( دست یافتن به رهیافت های جدید برای مسائل ) در مقابل تفکر همگرا
( دست یافتن به پاسخ ) مترادف دانسته است.(بودو،1978).
برچسبها: آرام گروپ استاد آرامامیرتجسم خلاقتفکر مثبتتلقین به ذهنخلاقیت دکتر آرامذهنذهن آشفتهروانشناسی قدرت ذهن مثبت اندیشیهوش و تفکر
تاریخچه خلاقیت
بعد دوم خلاقيت از نظر تورنس:
2 ـ ابتکار:
شايد کلمه ابتکار يا نوآوري کلمه خوبي براي اين بعد از خلاقيت نباشد.
در واقع، کلمه اصلي در زبان لاتين originality است، يعني اصالت، يعني کپي نبودن،.
برچسبها: آرام گروپ ,استاد آرام,امیر,تجسم خلاق,تفکر مثبت,تلقین به ذهن,خلاقیت دکتر آرام,ذهن,ذهن آشفته,روانشناسی, قدرت ذهن ,مثبت اندیشی,هوش و تفکر
سه بعد خلاقيت از نظر تورنس:
1 – سيالي:
سيالي به تعداد پاسخهايي که ما براي يک مسأله در نظر ميگيريم، مربوط است.
به زبان سادهتر، ما هر چه در مقابل يک موقعيت، تعداد بيشتري ايده در اختيار داشته باشيم، تفکر
سيالتري داريم. تفکر سيال در مقابل تفکر سخت و منجمد قرار ميگيرد.(سیف،1383).
تفکر منجمد تفکر منجمد براي هر مشکل فقط يک راه حل مشخص را در نظر دارد .
برچسبها: آرام گروپ ,استاد آرام,امیر,تجسم خلاق,تفکر مثبت,تلقین به ذهن,خلاقیت دکتر آرام,ذهن,ذهن آشفته,روانشناسی, قدرت ذهن ,مثبت اندیشی,هوش و تفکر