1- آموزش ناهمسو با کارآفرینی و خلاقیت
بسیاری از افراد به این دلیل که تفکر خلاق دشوار به نظر می آید، از داشتن کارها و وظایف خلاقانه احساس نا خشنودی می کنند. اما ناراحتی آن ها بیشتر از آنجا ناشی می شود که تحصیلات و آموزش ها همگی به جای آنکه تفکر خلاق را بهبود بخشند. به بهبود بخشیدن مهارت های تفکر تحلیلی توجه دارند.
2- استفاده از الگوهای قالبی
برای حل یک مساله ریاضی به داشتن دانش ریاضیات نیاز داریم. این موضوع به طور آشکار در تمامی محدوده های دانش، مهارت ها و توانایی هایی که شاید قابل به کار گیری در مسایل و وضعیت های معین باشد، صادق است. با تجربیات زیاد در یک زمینه، این تمایل در ما به وجود می آید که هنگام رویارویی با مساله ای آن را از طریق راه حل های قبلی حل کنیم.
برچسبها: موانع خلاقیت تفکر خلاق
ارنست ویل معتقد است که یکی از روش های مهم متبلور کردن خلاقیت، ایجاد فضای محرک، مستعد و به طور کلی خلاق است. او بر این باور است که به وجود آوردن محیط خلاق و نوآور مهم ترین عامل برای عرضه اندیشه های جدید و بکر است. محیط مناسب برای بروز خلاقیت، انگیزش را در افراد برای ابراز تفکر جدید و خلاق افزایش می دهد.
در محیط خلاق، انعطاف پذیری محیط به قدری بالاست که شخص احساس می کند از استعدادها و ایده های خلاق او استفاده های صحیح می شود و توانایی و مهارت های خلاق او در ایجاد اندیشه های جدید و روش های نوین هدر نمی رود و مورد تشویق و ترغیب قرار می گیرد.
از دیگر خصوصیات محیط خلاق آن است که افراد به یکدیگر اعتماد و اطمینان دارند و می توانند ریسک های روانی را برای ابراز کردن ایده های خود بپذیرند. زیرا در این محیط به دلیل ارایه ی یک ایده ی خام و هر چند مضحک، نه تنها تحقیر نمی شوند بلکه مورد تشویق نیز قرار می گیرند و همچنین مالکیت معنوی فعالیت های خلاق حفظ می شود.
در عوض محیط نامطلوب برای خلاقیت، محیطی است که افراد به گونه های مختلف تحت فشارهای روحی، روانی، اجتماعی، مالی و یا کاری هستند و رعب و وحشت ناشی از این فشارها و نا امنی ها به آن ها اجازه ی بروز خلاقیت و ریسک و دست زدن به فعالیت های تجربه نشده را نمی دهد. در این محیط از اندیشه های جدید و نو بیشتر انتقاد می شود و در برابر تغییر و دگرگونی مقاومت و ممانعت می شود. بررسی های عمل آمده حاکی از آن است که بعضی از مدیران، خلاقیت را در سازمان خود به طرق مختلف، خواسته یا ناخواسته از بین می برند و مانع بروز و شکوفایی آن می شوند. در واقع خلاقیت در محیطی که فاقد انگیزه، آزادی و تحرک باشد به وجود نمی آید.
برچسبها: ویژگی های محیط خلاق, خلاقیت, کارآفرینی
تکنیک چرا دقیقاً مثل چراهای مکرر کودکی است که کودکان برای گسترش فهم خود از دنیای اطرافشان از والدین می پرسند. اما با این متفاوت که در بزرگسالی باید یاد گرفته هایمان را زیر سوال ببریم؛ سادگی این تکنیک باعث شده است، بسیاری از مردم متوجه اهمیت و نقش آن نشوند. این تکنیک برای ایده یابی و ایده پردازی به کار می رود. به عنوان مثال برای شناسایی و تعریف درست و کامل مساله می توان از این تکنیک استفاده کرد و در حین پرسش و پاسخ نیز می توان ایده های جدیدی در رابطه با موضوع بدست آورد. باید توجه داشت که سوالات تا آنجا ادامه پیدا می کند که به یک بصیرت و بینش برسیم. حتی اگر به جواب مفیدی رسیدیم و یا به رویکرد جدید و اثر بخشی دست یافتیم، باید مساله را به شکلی دیگر از نو مطرح نموده و فرآیند پرسش و پاسخ را ادامه دهیم. البته نباید انتظار داشت به وسیله این تکنیک همه نوع شکل و یا کل یک مشکل همواره حل شود، بلکه استفاده از این تکنیک به ما کمک می کند تا موقعیت و وضعیت را بهتر و روشن تر مشخص کنیم و در فرآیند آن به ایده های جدیدی دست یابیم.
برچسبها: تکنیک های خلاقیت, ذهن خلاق, تکنیک چرا
حل خلاقانه مشکل عبارتی است که در توصیفات شغلی و
مرور عملکردکاری افراد، زیاد دیده می شود. هر شرکتی
به دنبال استخدام کارمندیاست که چنین قابلیتی
داشته باشد؛ چه موقع استخدام و چه زمانی
که سعی می کنید ارزش های خود را برای گرفتن
ارتقای شغلی بهمدیرتان ثابت کنید. اما واقعیت
این است که همه نمی توانند ماننداستیو جابز
یا ریچارد برنسون باشند.مری آن گونتین، از
شرکای شرکت مشاوره مدیریتی OI پارتنرز، می گوید
نگران این موضوع نباشید. بسیاری از افراد به اشتباه
فکر می کنند کهخلاقیت امری ذاتی است که
برخی از آن برخوردارند و برخی دیگر نه.خلاقیت
با افراد زاده نمی شود،
بلکه در انسان ساخته می شود. خلاقیت
پیامد تمایل انسان به خلاق بودن است و موجب
تسکین این گونه افراد می شود.
خلاق بودن فقط کشیدن نقاشی روی بوم
با اختراع اولیه یک محصول نیست، به معنی
ایجاد ایده های خوب یا به تعبیر ساده تر خلق
روش هایی برای توسعه سیستم موجود است.
گونتین معتقد استتوانایی حل خلاقانه و
مشارکتی مشکلات، مهارتی کلیدی برای مدیران
متوسطی است که به دنبال رشد در داخل سازمان شان
هستند. او پیشنهاد می کند که افراد و تیم ها برای
مواجه شدن با مشکلات وحل آن ها باید از فرآیند
چند مرحله ای زیر استفاده کنند که این فرآیند
را از «کتاب ذهن خلاق شما» نوشته شلی
کارسون برداشته است.
برچسبها: خلاقیت روزنامه دنیای اقتصاد راه حل خلاقانه
از تکنیک تجسم خلاق (Creative Imaging) در برنامه های خلاقیت و نوآوری استفاده می شود. اساس آن را این فرضیه تشکیل می دهد که توسعه مهارت های تجسم سازی، خلاقیت را بهبود می بخشد. تجسم سازی خلاق شامل سه مرحله است: تجسم یک نیاز خاص به تغییر، تجسم روشی بهتر، تدوین یک برنامه اجرایی مبتنی بر بینش.
این تمرین را می توان به وسیله تک تک افراد انجام داد و تصاویر ذهنی حاصله را به گروه ارایه کرد، یا تحت سرپرستی یا هماهنگی یک فرد در یک محیط گروهی به اجرا درآورد. تعداد اعضای گروه بهتر است بین شش تا هشت نفر باشد. گرچه می توان تعداد بیشتری را نیز گنجاند. نمونه بارز استفاده از این فرآیند این است که از گروهی از شرکت کنندگان عضو شرکت بخواهیم توصیف کنند که آینده شرکت را از اکنون تا ده سال آینده چگونه می بینند.
از آنجایی که رمز موفقیت در استفاده از این تکنیک این است که اعضای گروه بخواهیم به بینش های خود پاسخ دهند، لذا مهارت های هماهنگی از اهمیت ویژه ای برخوردارند. برای اینکه اعضای گروه احساس آزادی و راحتی کنند تا تصوراتشان آزادانه و بدون قید و بند جاری شود، فرد هماهنگ کننده باید آن ها را به کنار گذاشتن موانع و عوامل بازدارنده، تشویق کند.
موضوعی که قابلیت به کارگیری این تکنیک را محدود می سازد این است که طبق نظریه روان زبان شناسی، در حالی که بسیاری از افراد (60 تا 80 درصد جمعیت) تجسمی هستند بقیه «کلامی» و «احساسی» هستند. اگر شخصی در زمره افراد تجسمی نباشد، این تمرین برای او چندان خوشایند نیست، مگر آنکه هماهنگ کننده این توانایی را داشته باشد که این مفهوم را به طرز جذاب و قانع کننده ای به او عرضه می کند.
برچسبها: تکنیک های خلاقیت, تجسم خلاق, خلاقیت
دوایر خلاقیت (Creativity Circles) گروه های کوچکی از کارگران هستند که برای حل مسایل کیفی مرتبط با زمینه های کاری خاص خودشان، گرد هم می آیند. دوایر کیفیت که ابتدا در ژاپن آغاز شد شرکت های ژاپنی را در دستیابی به کیفیت برتر در مقایسه با رقیبانشان، کمک کرده است. اخیراً این مفهوم تحت لوای (دوایر خلاقیت) گسترش یافته است تا انواع مختلف مسایل و نه فقط مسایل کیفی، و همچنین تعدادی از فرآیندهای خلاقیت گروهی و فردی را شامل شود.
چنین اصلاحاتی هم در ژاپن و هم در اروپا انجام گرفته است. در ژاپن این اصلاحات گسترش طبیعی دوایر کیفیت بود زیرا نیاز به راه حل های خلاق تر برای مسایل، آشکار شد. در ایالات متحده، دوایر کیفیت هنوز به خوبی شناخته نشده و به کار گرفته نشده اند. با این وجود، شرکت های ژاپنی و اروپایی با موفقیت تمام از این دوایر بهره برداری می کنند.
چنانچه سازمان شما بر آن است تا خلاقیت گروهی را بهبود بخشد باید از تکنیک های شرح داده شده و در اینجا برای تبدیل دوایر کیفی به دوایر خلاقیت، استفاده کند.
برچسبها: تکنیک های خلاقیت, دوایر خلاقیت, خلاقیت
همه چیزهای فیزیکی را می توان به معادل های انرژی آن ها تبدیل کرد. با ردیابی منشا آن ها تبدیل کرد. با ردیابی منشا آن ها تا منابع طبیعی و در نهایت تا به خورشید، به عنوان منبع همه انرژی ها، می توانیم رابطه بین اجزای یک مساله را بهتر درک کنیم.
این درک بهتر می تواند به راه حل هایی منتهی شود. برای مثال، فرض کنید می خواهیم کفشی را با استفاده از موادی متفاوت از مواد متداول طراحی کنیم یا در روش استفاده از مواد برای ساخت کفش، تغییراتی ایجاد کنیم. هنگامی که به کفشی نگاه می کنید چرم، لاستیک، رشته، میخ، واکس، نخ و ... را می بینیم. برای هر یک از این اجزا، می توانید یک فرآیند را تا منابع طبیعی و در نهایت تا خورشید، ردیابی کنید.
کائوچو: مهر، قالب، پاشنه کفش، کشتی سازی، فرآیند لاتکس خام، کارخانه لاستیک، درخت کائوچو
رشته: فیلترهای لاستیکی، پارچه بافته شده، رنگ، فیبر، فیبر بافته شده، فیبر تابیده، پلاستیک، نفت، مواد شیمیایی، ذخایر فسیلی
چرم: بافت، رنگ زدن، سوراخ کردن، برش، دباغی، کشتارگاه، حمل با کامیون، دامداری، تغذیه
واکس: استعمال، رنگ، ظرف، مخلوط، حمل با کامیون، نفت، مواد شیمیایی، ذخایر فسیلی
میخ: چکش، آهنگری، سیم، قرقره سیم پیچی، فولاد، کشتی سازی پیتزبورگ، آهن مینه سوتا، ذخایر کانی.
آیا هیچ یک از این کلمات مواد یا کاربردهای جدیدی را پیشنهاد می دهند؟ برای مثال، آیا می توان لاستیک را به گونه ای متفاوت منقوش کرد یا به روش دیگری آن را رنگ کرد؟ آیا می توان از الیاف متفاوتی استفاده کرد؟ آیا می توان رشته ها را به جای پارچه تماماً از پلاستیک، یا علاوه بر پارچه یا پلاستیک، از چیز دیگری، ساخت؟ آیا می توان چرم را علاوه بر پوست گاو از چیز دیگری ساخت؟ آیا چرم را می توان به رنگ دیگری درآورد؟ آیا می توان واکس را از چیزی به غیر از مواد شیمیایی ساخت؟ نگاه کردن به این واژه ها ممکن است اندیشه های جدیدی را به ذهن شما متبادر کند.
برچسبها: تکنیک های خلاقیت, خلاقیت, تفکر خلاق, بازگشت به خورشید
سلام دوستان
در این مطلب چند خلاقیت کمپانی های جالب در اطراف دنیا رو با تصویر به شم نشون بدم
بسته بندی های خلاقانه
برچسبها: خلاقیتتصویرتصویر خلاقانهبامزه
آزمونهای هوش معمولاً مهارتهای ریاضی و زبانی افراد را میآزمایند. امّا آنچه ما میخواهیم در اینجا انجام دهیم ارزیابی حافظه تداعی شماست. ممکن است پاسخهای درست دیگری نیز برای سؤالهای زیر وجود داشته باشند امّا میتوانید از این پاسخها حداقل برای ارزیابی مهارتهای فکری خود استفاده کنید.
دستورالعمل: هر یک از سوالات زیر شامل حرف اول کلماتی است که یک عبارت صحیح را به وجود میآورند. شما باید آن کلمات را پیدا کنید.
برای مثال: ۷= تعداد «ر» در «هـ»
جواب: ۷= تعداد روزها در هفته
برچسبها: تست هوشتست تست جالبخلاقیتمطلب جالبسرگرمیباهوش
امروز سرگرمی هاي خلاقانه مخصوص بزرگسالان رابه شـما معرفی میکنیم. انجام این کارهای سرگرم کننده می تواند بـه آرامش ذهن شـما کمک زیادی کند و همچنین انرژی ذهنی شـما را تقویت کند، عصر امروز پر اسـت از استرس و فشارهای روانی. این فشارها بخشی جدا نشدنی از زندگی در دنیای مدرن هستند و یکی از بهترین راه حل ها برای رهایی از انها انجام یک سری از سرگرمی هاي ذهنی اسـت
اینترنت و رسانههاي اجتماعی فرصتهاي شگفت انگیزی برای رشد و پیشرفت هرروز مـا فراهم میآورند، اما نمی توانیم اجازه دهیم دنیای مجازی انچه کـه واقعا هستیم رابه حاشیه ببرد. می دانم کـه همه ی این ها دارد اتفاق میافتد، چون خود مـن هم آن رابه شدت احساس میکنم. مـن فکر میکنم وقت آن رسیده اسـت کـه همه ی مـا از خواب بیدار شویم و بـه آنچه واقعا هستیم بازگردیم.
برچسبها: سرگرمی برای بزرگسالان تقویت انرژی ذهنی با انجام سرگرمی های خلاقانهسرگرمیخلاقیت
سوال:کدام یک از این اتاق ها امن تر است؟
اتاق پر از شیر، چون شیر ها مدت ها پیش از گرسنگی مرده اند.
برای مشاهده ادامه معما ها و پاسخ آن ها
برچسبها: معماتست هوشمعما و تست هوش سرگرمی
خلاقیت حتما نباید یک وسیله یا یک ابزار باشد.
خلاقیت را می توان در درس هم به کار برد.
یک آدم خلاق در همه جا و همه ی کار ها خلاقیت دارد .
این گونه جدول مندلیف را حفظ کنید
برچسبها: مندلیفجدول مندلیفخلاقیتراه یادگیریراه یادگیری مندلیفرمز مندلیف
خلاقیت ـ
فلسفه خلاقیت می گوید : از رفتن نباید ترسید ، هراس ما باید از این باشد که کسی رفتنمان را احساس نکند .
ـ خلاقیت ، مولود هنر خداوند و هنر مولود خلاقیت انسان است .
ـ ذهن خلاق معتقد است : داشتن یک سیب کال بهتر از نداشتن هیچ سیب رسیده است .
ـ خلاقیت یعنی گشودن پلکهای اندیشه به سمت نور مطلق .
ـ همیشه نباید واژه ها را در زمین جستجو کنیم ، گاهی شعر مستقیماً از سقف ملکوت چکه میکند .
ـ گاهی در زندگی هیچ تفریحی جذاب تر از تماشای دویدن قلم بر روی کاغذ نیست .
ـ آسمان متعلق به کسی است که پنجره اش را به سوی آن باز می کند .
ـ تنها جهان بینی خلاق به ما می گوید که چرا شعر ناتمام شاعر آماتور می تواند ناب ترین شعر جهان باشد .
برچسبها: خلاقیتمعنی خلاقیتفلسفه خلاقیتسرگرمیمطب برای وبلاگ
اوریگامی پرندگان:امیدوارم کاردستیاتون زیبا بشه
برچسبها: اوریگامیاوریگامی پرندگانکاردستی پرندگانپرندگان