برچسبها: جملات کسب وکار جملات خلاقانهجمله درباره خلاقیتخلاقیتجمله خلاق
بشر دوستی واقعی نیازمند صرف زمان و خلاقیت بسیاری است,همان توع تمرکز و خلاقیت هایی که در ایجاد یک
کسب و کار نیاز است
بیل گیتس
برچسبها: جملات کسب وکار جملات خلاقانهجمله درباره خلاقیتخلاقیتجمله خلاق
17 ترفند جادویی و خلاقیت های جالب برای افرادی که مایلند بعد شگفت انگیز مغزشان را به کار بگیرندش
اگر کمی خلاقیت داشته باشید، مشکلات شما ساده تر حل خواهد شد، باور ندارید؟ افرادی که راه های زیر را طراحی کرده اند، خلاقیت حداکثری خود را به کار گرفته اند و خودشان را درگیر سختی هایی که دیگران با آنان مواجه هستند ، نمی کنند.
ما همیشه درون افرادی که خلاقیت دارند را تحسین می کنیم که این خلاقیت تنها محدود به کارهای هنری نیست، یک برگ کاغذ با یک خودکار آماده کنید، ممکن است نیاز داشته باشید که بعضی از راه حل های این بخش از سرگرمی نیدیا را یادداشت کنید.
برچسبها: خلاقیتخلاقیت جالبخلاقیت جالب برای حل مشکلات
ٰ
خلاقیت از سه عامل تشکیل شده است اگر ما خلاقیت را یک مثلث فرض کنیم سه ضلع دارد:
-
مهارت فکری- انگیزه خلاق- مهارت خلاق
- مهارت فکری همان پردازش است که در موردش صحبت کردیم.
- انگیزه خلاق جزء استعدادها است و در همه انسانها وجود دارد. خلاقیت و قدرت آفرینش را همه انسانها دارا هستند. فقط باید شکوفا شود و سن شکوفا شدن آن بین ۴ تا ۵ سالگی است. اگر ساختار هوش درست شکل بگیرد از اواسط دوره ادراك، خلاقیت شروع میشود.
- مهارتهای خلاق نیز اکتسابی است و باید یاد گرفته شود. مثل مهارت فکری که یادگرفتنی است. اولین مهارت خلاق که باید یاد گرفته شود، تحریک و ادراك قوی حواس است یعنی حواس پنج گانه باید قوی شود. این حواس در دورهی تحریک و ادراك و به کمک بازی تقویت میشود. کودکان در بازی باید از حواس پنج گانهشان استفاده کنند. برای نوزاد دو مسئله خیلی اهمیت دارد یک امنیت نوزاد و دوم تحریک حواس پنج گانه. بچهها باید در بازیهای دوران تحریک و ادراك، هم تحریک و هم درك حواس پنج گانه را پیدا کنند.
به عنوان خلاصه مطلب خلاقیت یعنی تبدیل ذهنیت به عینیت .کودکان باید در ۶ سال اول یاد بگیرند که آن چه در ذهن دارند را تبدیل به عینیت کنند. مغز یک کودك زیر ۶ سال مثل یک دانشمند عمل میکند. و تمامی کودکان دنیا نابغه هستند.
برچسبها: آموزش حواس پنج گانه,آموزش مهارت حسی,استاد محمود سلطانی,پرورش خلاقیت در کودکان,پرورش خلاقیت ذهن,تعریف خلاقیتت,قویت تفکر انتقادی ,خلاقیت در کودک و نوجوان,خلاقیت کودکان,ذهن خلاق,ذهن و خلاقیت,مهارت حل مسئله,مهارت فکرکردن
تعریف خلاقیت
یک ماژیک را در نظر بگیرید، آن را به یک فرد باهوش نشان میدهیم با فرض این که تا به حال ماژیک ندیده است فکرمیکنید اولین سؤالی که بپرسد چیست؟ این چیه!؟ جواب: ماژیکه. به چه دردی می خوره؟ جواب : نوشتن. از این به بعد دیگر سؤالهای کودک باهوش حول محور نوشتن خواهد بود و تمام اطلاعات در زمینه نوشتن و ماژیک را جمعآوری و طبقهبندی میکند و هر لحظه به روزترین اطلاعات را درمورد آن میدهد .
حال یک فرد خلاق همه این پرسش ها را پرسیده و این فرآیند را هم انجام خواهد داد ولی یک سؤال دیگر هم اضافه میپرسد که این ماژیک غیر از نوشتن به چه کار دیگری میآید؟! پرت کردن، اهرم، سوت زدن با در آن، اندازه گیری، خط کشیدن، اشاره کردن، لای درب پنجره گذاشتن تا بسته نشود، ضربه زدن، چای هم زدن … وقتی ماژیک را مثال زدم فکر میکردید این همه کار غیر از نوشتن با آن بتوان انجام داد. ذهن خلاق این گونه عمل میکند و در یک عبارت ذهن خلاق یعنی پیدا کردن چند مصرف برای یک شیء واحد. در صورتی که از نظر ما بزرگترها هر چیزی فقط استفاده خاص خودش را دارد.
گفتیم هوش اطلاعات را انباشت میکند و خلاقیت اطلاعات را بهم میریزد تا به ابداع برسد، با این ماژیک چگونه میتوان به محیط زیست کمک کرد چگونه میتوان با آن تجارت کرد، چگونه میتوان به دانش کمک کرد و غیره. خلاقیت یعنی رفتن به دنیای ناشناختهها.
زندگی یعنی حرکت، رشد یعنی حرکت، این حرکت یک امتداد دارد. مسیر حرکت ما ناشناخته است و اکثر انسانها ترجیح میدهند که حرکت نکنند و فقط دور خودشان بچرخند چون وقتی مسیر ناشناخته است اگر احساس امنیت نداشته باشیم، میترسیم؛ ترس همیشه مانع حرکت است. خلاقیت یعنی سفر به ناشناختهها و یکی از موانع خلاقیت ترس است ما ترجیح میدهیم که دنبال نوآوری و ابداع نباشیم، کشف نکنیم. ما نمی توانیم کشف و پردازش و ابداع را از هم جدا کنیم، یک ذهن فعال در نهایت یک ذهن خلاق است.
خلاقیت یعنی رفتن به ناشناختهها یعنی قدرت ریسک، یعنی کشف و پردازش و ابداع. خلاقیت یعنی ساختن الگو. انسان خلاق الگو میسازد و انسان باهوش از الگو پیروی میکند. انسان خلاق راه را برای رشد انسانهای دیگر باز میکند. هر چه قدر بشریت رشد کرده است، این رشد مدیون انسانهای خلاق و بزرگ است.
خلاقیت یعنی قدرت حل مسئله، یعنی پیدا کردن چند راه حل برای یک مسئله. اغلب ما وقتی یک راه حل به بنبست میرسد تسلیم میشویم، راه حل دیگری نداریم در حالی که انسان خلاق هیچ وقت در بن بست نمیماند یا آن را باز میکند یا یک راه جدید میسازد.
برچسبها: آموزش حواس پنج گانه,آموزش مهارت حسی,استاد محمود سلطانی,پرورش خلاقیت در کودکان,پرورش خلاقیت ذهن,تعریف خلاقیتت,قویت تفکر انتقادی ,خلاقیت در کودک و نوجوان,خلاقیت کودکان,ذهن خلاق,ذهن و خلاقیت,مهارت حل مسئله,مهارت فکرکردن
هوش و خلاقیت
«این مطلب چکیدهای از سخنرانی استاد سلطانی است.»
قبل از اینکه به مبحث خلاقیت بپردازیم ببینیم ذهن فعال یا ذهن باز چه است:
ذهن فعال- تجربه – کشف، پردازش، ابداع – احساس خوشایند
کشف یعنی نگاه تازه، دریافت، دیدن است. کشف و دیدن مهمترین بخش ذهن است. منظور از دیدن، دیدن با چشم نیست بلکه یک نوع مشاهده، مکاشفه و شهود است. بعد از کشف پردازش است؛ کار ذهن در کل پردازش است. پردازش در ذهن انجام میشود و از طریق یادگیری تقویت میشود. پردازش، هوش و تفکر چهار مرحله دارد که خیلی مهم است؛ اولین مرحله از پایین شروع می شود:
- اولین مرحله دورهی حسی حرکتی و تحریک است و اولین پایه در این دو سال ساخته میشود، تولد تا دو سال دوره تحریک سلولهای عصبی مغز، برنامه ریزی و اتصال این سلولها به هم است.
- دورهی بعد ۲ تا ۶ سال دورهی ادراك است. شبکهی عصبی مغز رشد کرده و با شنیدن نام هر پدیده شکل آن در ذهن مجسم میشود. در این مرحله تجسم و تخیل و حافظه شکل میگیرند. در دورهی ادراك مهارتهای فکری و ذهنی شروع میشود و آرام آرام تواناییهای ذهنی بالفعل میشوند. مثل حافظه، تجسم، تخیل، دسته بندی، ترتیب منطقی و درك مفاهیم آغاز میشوند. مثل مفاهیم ریاضی: پر و خالی، بلند و کوتاه.
نوجوانی داشتیم که در مقطع سوم راهنمایی در اثر مردودیهای زیاد ترك تحصیلکرد با یک معلم ریاضی روی او تحقیقکردیم و متوجه شدیم که همهی دروس او خوب است و فقط در ریاضی مشکل دارد با بررسیها متوجه شدیم که مفهوم کوچکتر و بزرگتر را از دوران مهدکودك، درك نکرده و فقط آن را حفظ کرده است.
- اگر در این دوره کودکان مفاهیم منطقی و ریاضی را درك نکنند و فقط حفظ کنند ذهن آنها تبدیل به ذهن منفعل و محفوظات خواهد شد. و بعد در دوران تحصیل به مشکل برخواهند خورد.یکی از دلایل افت بالای تحصیلی کودکان در دوران راهنمایی و دبیرستان این است که این آنها دوره ادراك را به خوبی نگذراندهاند و مفاهیم ریاضی و علوم مثل پر و خالی و زبر و نرم و سرد و گرم و … را درك نکرده اند.
- دورهی سوم ۶ تا ۱۲ سال دوره عملیاتی، یعنی عملیات ذهنی انجام می شود؛ درك انتزاعی شروع میشود و ذهن به انجام عملیات ذهنی مشغول خواهد شد.کودکان قدرت خواندن و نوشتن پیداکرده و توانایی شناسایی سمبل اعداد و سمبل حروف را پیدا می کند.
- دورهی چهارم، دورهی درك مفاهیم انتزاعی است. مفاهیم انتزاعی یعنی مفاهیمی که با حواس پنجگانه درك نمیشوند. یاد دادن در حقیقت از ۱۲ سالگی شروع میشود و در سیستمهای جدید آموزشی از ۱۰ سالگی شروع میکنند. تا قبل از ۱۰ سالگی تماماً یادگیری است. اگر یادگیری درست انجام نشود، یاد دادن فایدهای نخواهد داشت و فقط باعث آزار کودك خواهد شد. یاد دادن یا آموزش از دوره چهارم شروع میشود و در این دوره میتوانیم مفاهیم عینی را با کلام منتقل کنیم.
پس از دوره عملیاتی به بعد تا آخرعمر ما میتوانیم تولیدات دیگران را به عنوان ماده اولیه و از طریق دیدن و پیدا کردن نکتهها در آنها پردازش کنیم و در نهایت نتیجه کار خودمان را داشته باشیم. چون تک تک ما متفاوت و منحصر به فرد هستیم؛ اگر قرار باشه که عیناً تئوریها را در زندگی پیاده کنیم به بن بست خواهیم خورد؛ کاری که الآنه خیلی از والدین انجام میدهند و به مشکل برمیخورند. والدین امروزی چندین کتاب خوانده هر کدام هم متضاد دیگری و هر کدام با یک نظریهی متفاوت و حال میخواهند به تئوریهایی که آموختهاند عمل کنند، اما نمیدانند که به کدام آنها باید استناد کنند. پس قرار نیست که همه چیز را تجربه کنیم بلکه قرار است که درك انتزاعی پیدا کنیم.
ما هنر را خوب درك نمیکنیم، در یک برنامهای در جنگلهای بابل یک استاد موسیقی میگفتند که به سمفونی هستی توجه کنید! ولی هیچ کس متوجه نشد که منظور ایشان چیه! گفتند به صدای تک تک برگها گوش کنید این سمفونی هستی است.
ما باید برای خودمان روشن کنیم که کودک تیزهوش میخواهیم یا کودک توانا ؟ کودکی که بگوید نمیدانم باید بپرسم بچه تیزهوشی نیست.و ما دلمان میخواهد که فرزندمان تیزهوش بوده و فوری به همه سوالها پاسخ بدهد.
برچسبها: آموزش حواس پنج گانه,آموزش مهارت حسی,استاد محمود سلطانی,پرورش خلاقیت در کودکان,پرورش خلاقیت ذهن,تعریف خلاقیتت,قویت تفکر انتقادی ,خلاقیت در کودک و نوجوان,خلاقیت کودکان,ذهن خلاق,ذهن و خلاقیت,مهارت حل مسئله,مهارت فکرکردن
خلاقیت با هوش متفاوت است، حتی مرکز آنها در مغز هم متفاوت است. مرکز هوش نیمکره چپ و مرکز خلاقیت نیمکره راست است. کشف و پردازش کار هوش هست و ابداع کار خلاقیت است. پس خلاقیت یعنی تولید.
هوش مهارت پردازش است و خلاقیت قدرت تولید است.
ممکن است که ما مهارت پردازش را به دست نیاوریم ولی همه ما قدرت تولید را داریم . انسان باهوش به دنیا نمیآید ولی خلاق به دنیا میآید و خلاقیت را همه انسانها دارا هستند.هوش و خلاقیت لازم و ملزوم هستند هرکدام بدون دیگری ناقص است.
هوش و خلاقیت با هم چهار نوع ترکیب میسازند:
- خلاقیت و هوش هر دو پایین
- خلاقیت بالا، هوش پایین
- هوش بالا، خلاقیت پایین
- خلاقیت و هوش هردو بالا
برچسبها: آموزش مهارت حسی,استاد محمود سلطانی,پرورش خلاقیت در کودکان,وپرورش خلاقیت ذهن,تعریف خلاقیتت,قویت تفکر انتقادی,خلاقیت در کودک و نوجوان,خلاقیت کودکان,ذهن خلاق,ذهن و خلاقیت,مهارت حل مسئله,مهارت فکرکردن
هوش و خلاقیت «این مطلب چکیدهای از سخنرانی استاد سلطانی است.» قبل از اینکه به مبحث خلاقیت بپردازیم ببینیم ذهن فعال یا ذهن باز چه است: ذهن فعال- تجربه - کشف، پردازش، ابداع - احساس خوشایند کشف یعنی نگاه تازه، دریافت، دیدن است. کشف و دیدن مهمترین بخش ذهن است. منظور از دیدن، دیدن با چشم نیست بلکه یک نوع مشاهده، مکاشفه و شهود است. بعد از کشف پردازش است؛ کار ذهن در کل پردازش است. پردازش در ذهن انجام میشود و از طریق یادگیری تقویت میشود. پردازش، هوش و تفکر چهار مرحله دارد که خیلی مهم است؛ اولین مرحله از پایین شروع می شود: اولین مرحله دورهی حسی حرکتی و تحریک است و اولین پایه در این دو سال ساخته میشود، تولد تا دو سال دوره تحریک سلولهای عصبی مغز، برنامه ریزی و اتصال...
برچسبها: آموزش حواس پنج گانه,آموزش مهارت حسی,استاد محمود سلطانی,پرورش خلاقیت در کودکان,پرورش خلاقیت ذهن,تعریف خلاقیتت,قویت تفکر انتقادی ,خلاقیت در کودک و نوجوان,خلاقیت کودکان,ذهن خلاق,ذهن و خلاقیت,مهارت حل مسئله,مهارت فکرکردن
مبناي عصب – شيميايي خلاقيت
قطعه پيشاني مغز بيش از ديگر بخش هاي در تفكر خلاق نقش دارد.
اهميت قطعه پيشاني در تفكر واگرا است ولي شيوه اداره اين نوع تفكر به وسيله قطعه پيشاني
ناشناخته است.
با اين حال به نظر مي رسد قطعه پيشاني ارتباط مستحكمي با بخش هايي از قطعه گيجگاهي و
آهيانه اي دارد. دراين دو قطعه بازنمايي مفهومي – معنايي ذخيزه مي شوند.
احتمال مي رود ارتباط هاي قطعه پيشاني با قطعه آهيانه اي و گيجگاهي در فعال سازي شبكه هاي مفهومي
– معنايي نقش مهمي داشته باشد، به گونه اي كه فعال سازي اين شبكه ها باعث خلق راه حل هاي مختلف وتفكر واگرا مي شود .
چنانچه مي دانيم موج هاي آلفا مربوط به سطح هوشياري پايه در بيد اري است،
يعني مربوط به فردي است كه مشغله فكري خاصي ندارد و محرك هاي زيادي بر وي وارد نمي شود.
فركانس اين موج ها 8 تا 16 بار در ثانيه است.
اگر به چنين فردي محرك شديدي وارد شود و يا شروع به تفكر كند يا بخواهد مسئله اي را حل كند منحني آلفا
تغيير مي يابد و منحني هاي كوتاه و تندي به نام بتا ايجاد مي شود كه فركانس آن بيش از 16 بار در ثانيه است
در انجام تكاليف خلاقانه فعاليت قشر مخددانشجويان خلاق كاهش يافت وامواج آلفا افزايش پيدا كرد.
مارتيندل معتقد است كه تحريك قشر مخ با تمركز حواس همراه است.
وقتي ما از افراد خلاق مي خواهيم به انجام كار خلاقانه دست بزنند تمركز حواس آنان به هم مي ريزد.
بنا براين خلاقيت ذهني با عدم تمركز حواس همراه است .
پژوهش برگس و همكاران (2003 )با استفاده از روش مغزنگاري نشر پوزيترون نشان مي دهد كه
قطعه پيشاني مياني باعث بازداري تفكر خلاق و قطعه پيشاني جانبي در ايجاد و حفظ آن نقش دارند.
تفكر واگرا و خلاق به فعال سازي و برانگيختگي شبكه هاي مفهومي وابسته است .و كاته كالامين ها
بر ميزان برانگيختگي اين شبكه ها تاثير دارند.
هر چند ياخته هاي عصبي كه كاته كالامين هايي مانند نوراپي نفرين را توليد مي كنند در پل مغز
قرار دارند ، ولي فعاليت نظام هاي كاته كالامين ساز را قطعه پيشاني تنظيم مي كند.
بنابراين با توجه به ارتباط قطعه پيشاني با قشر گيجگاهي و آهيانه اي و كنترلي كه اين قطعه بر نظام
نوراي نفرين ساز دارد ، به نظر مي رسد.
برچسبها: آرام گروپ ,استاد آرام,امیر,تجسم خلاق,تفکر مثبت,تلقین به ذهن,خلاقیت دکتر آرام,ذهن,ذهن آشفته,روانشناسی, قدرت ذهن ,مثبت اندیشی,هوش و تفکر
مراحل خلاقیت ذهنی
صاحبنظران، خلاقیت را غالباً یک فرایند پنج مرحلهای میدانند که عبارتند از:
۱) آمادگی ؛ وقتی غرق مسئله یا موضوع مورد علاقه تان میشوید و کنجکاوی شما تحریک میشود،
به سادگی از کنار مسئله رد نمیشوید.
۲) پرورش ؛ ایدههایی به ذهنتان خطور میکند و در این مرحله ، گاهی بین امور، رابطهای نامعمولی پیدا میکنید.
۳) بینش ؛ این همان مرحله « آها » است ؛ لحظهای که فرد به ارتباط مراحل پی میبرد و مسئله حل میشود ؛
یعنی تمام قطعات پازل کنار هم چیده میشود گاهي فرد خلاق به علت نااميدي از حل مسئله دست
برمي دارد ولي بعد از چند روز يا چند هفته يا چند ماه به يك باره راه حل را مي يابد اين نشان مي دهد
كه مغز در حال دست كاري اطلاعات ذخيره شده در مغز است.
۴) ارزیابی ؛ حالا باید تصمیم بگیرید که کدام یک از ایدههایتان با ارزش است و ارزش دنبال کردن را دارد.
۵) بسط ؛ این ، آخرین مرحله خلاقیت و غالباً طولانیترین و سختترین مرحله آن است ؛ یعنی باید بتوان
آن را تعمیم داد.
برچسبها: آرام گروپ ,استاد آرام,امیر,تجسم خلاق,تفکر مثبت,تلقین به ذهن,خلاقیت دکتر آرام,ذهن,ذهن آشفته,روانشناسی, قدرت ذهن ,مثبت اندیشی,هوش و تفکر
خلاقیت و محیط خانوادگی
که محیط خانوادگی انسان خلاق متفاوت از محیط خانوادگی انسان غیر خلاق است داشتن آزادی
و امنیت خاطر در محیط و عدم ترس از اشتباه میباشد. )مرعشی ،1378).
برچسبها: آرام گروپ ,استاد آرام,امیر,تجسم خلاق,تفکر مثبت,تلقین به ذهن,خلاقیت دکتر آرام,ذهن,ذهن آشفته,روانشناسی, قدرت ذهن ,مثبت اندیشی,هوش و تفکر
خلاقیت و شخصیت
بارون (1968 ) در تحقیق های خود راجع به شخصیت ، علاقه خاصی به توصیف افراد خلاق دارد.
بارون بر مبنای یک آزمون خلاقیت ، دو گروه تشکیل داد میزان آگاهی افراد خلاق از مسائل و امور زیاد است.
آن ها نسبت به مسائل بنیادی ذی علاقه می باشند. و بالاخره مبتکر ، باهمت ، پر انرژی و جسور هستند . (بودو، 1978).
برچسبها: آرام گروپ ,استاد آرام,امیر,تجسم خلاق,تفکر مثبت,تلقین به ذهن,خلاقیت دکتر آرام,ذهن,ذهن آشفته,روانشناسی, قدرت ذهن ,مثبت اندیشی,هوش و تفکر
ابعاد خلاقیت
ابعاد خلاقیت :خلاقیت دارای سه بُعد غیرشناختی ، شناختی و انگیزشی است.
ابعاد غیرشناختی خلاقیت شامل ویژگیهای خلاق در امور حرکتی ، هنری و تواناییهای خاصی است که در سطح افراد مشابه کمتر میتوان شاهد آن بود.
( منطقی ) ابعاد شناختی خلاقیت نیز ناظر بر وجود تفکر واگرا در فرد است ابعاد انگیزشی خلاقیت ناظر به انگیزهی درونی فرد است
برچسبها: آرام گروپ ,استاد آرام,امیر,تجسم خلاق,تفکر مثبت,تلقین به ذهن,خلاقیت دکتر آرام,ذهن,ذهن آشفته,روانشناسی, قدرت ذهن ,مثبت اندیشی,هوش و تفکر
دیدگاه ژنتیک در مورد خلاقیت
بررسی خلاقیت در سنین مختلف زندگی موضوعی است.
که پایه های اساسی را جهت سایر تحقیق ها تامین می کند. تورنس (1964) در تعدادی از
تحقیق های خود کشف کرد.
که خلاقیت فرایندی انعطاف پذیر و سیال است. که در جریان تحول خود دارای نشیب و فرازهایی می باشد.
منحنی تحول خلاقیت در حدود ده سالگی یک فرو رفتگی نشان می دهد.
آن طور که از تحقیق ها بر می آید . بعضی کودکان از این فرو رفتگی خارج می شوند.
و چند سال بعد ، خلاقیتی کاملا زنده و صریح از خود نشان می دهند .سيمونتون (1999 )
اظهار داشت, خلاقيت عملكردي مربوط به سن است بطور كلي يك افزايش در خلاقيت بين 20-30 سالگي است و به نظر مي رسد بين 30 –د 50 به اوج خود برسد و بعد در دهههاي بعدي كاهش يابد.
اوج خلاقيت در كار هاي مختلف سنين متفاوتي را شامل مي شود مثلا در رياضي و فيزيك 20-30 سالگي و حدود 40 سالگي به سرعت افول دارد.
اما در بيولوژي و دارو و پزشكي 30-40-50 سالگي است در هنر و موزيك در سالهاي پيري هم وجود دارد.
برچسبها: آرام گروپ ,استاد آرام,امیر,تجسم خلاق,تفکر مثبت,تلقین به ذهن,خلاقیت دکتر آرام,ذهن,ذهن آشفته,روانشناسی, قدرت ذهن ,مثبت اندیشی,هوش و تفکر
دیدگاه محتوایی
تاریخچه خلاقت
برخی از محققان خلاقیت را به عنوان یک فرآیند بررسی نکرده اند بلکه آن را مخلوق همزمانی و
تلاقی پاره ای از متغیرها می دانند.
این افراد هر یک ، عامل یا مجموعه ای از عوامل را در به وجود آمدن این وضعیت مدنظر قرار داده اند.
استرنبرگ خلاقیت را ناشی از وضعیتی می داند که در آن افراد خلاق دارای خصایص اخلاقی و شخصیتی خاص
در زمینه مورد نظر خویش ، دارای تخصص و دانش کافی بوده و با بهره گیری از توانایی های عقلانی ترکیبی ،
تحلیلی و ارزیابی ایده ها و نیز همراهی و بکارگیری سبک فکری ابداعی ، در درون محیطی حمایتی که انگیزه
کار را برای مهیا کرده است واقع می شوند. (استرنبرگ،1949).
برچسبها: آرام گروپ ,استاد آرام,امیر,تجسم خلاق,تفکر مثبت,تلقین به ذهن,خلاقیت دکتر آرام,ذهن,ذهن آشفته,روانشناسی, قدرت ذهن ,مثبت اندیشی,هوش و تفکر
نظریه اطلاعاتی
تاریخچه خلاقیت
نظریه اطلاعاتی، فرایند توليد واگرا را بهتر نشان می دهد. موچی یلی (1959 ) در کتاب خود تحت عنوان
“مقدمه ای بر روان شناسی ساختی ” می نویسد : ” هر موجود زنده از آن جا که زنده است.
نه فقط با محیط خود در ارتباط است بلکه در گیری لاینقطی با آن دارد.
جهان خارج کما بیش ، اینجا و آن جا و بر حسب وسایلی که موجود زنده در اختیار دارد.
جهت کسب اطلاعات و استفاده از آن دائما توسط او وارسی می شود . تجزیه و تحلیل می گردد.
و صورت برداری می شود. اطلاعات کسب شده فعالانه کد بندی می شود(بودو ،1978).
برچسبها: آرام گروپ ,استاد آرام,امیر,تجسم خلاق,تفکر مثبت,تلقین به ذهن,خلاقیت دکتر آرام,ذهن,ذهن آشفته,روانشناسی, قدرت ذهن ,مثبت اندیشی,هوش و تفکر
3 – تخيل:
منبع : (داور پناه ، 1386).دیدگاه گیلفورد نسبت به خلاقیت در نظریه ی گیلفورد که به الگوی ساخت ذهنی شهرت دارد در آن دو تفکر عمده همگرا و تفکر واگرا را معرفی می کند.
خلاقیت را با تفکر واگرا ( دست یافتن به رهیافت های جدید برای مسائل ) در مقابل تفکر همگرا
( دست یافتن به پاسخ ) مترادف دانسته است.(بودو،1978).
برچسبها: آرام گروپ استاد آرامامیرتجسم خلاقتفکر مثبتتلقین به ذهنخلاقیت دکتر آرامذهنذهن آشفتهروانشناسی قدرت ذهن مثبت اندیشیهوش و تفکر
تاریخچه خلاقیت
بعد دوم خلاقيت از نظر تورنس:
2 ـ ابتکار:
شايد کلمه ابتکار يا نوآوري کلمه خوبي براي اين بعد از خلاقيت نباشد.
در واقع، کلمه اصلي در زبان لاتين originality است، يعني اصالت، يعني کپي نبودن،.
برچسبها: آرام گروپ ,استاد آرام,امیر,تجسم خلاق,تفکر مثبت,تلقین به ذهن,خلاقیت دکتر آرام,ذهن,ذهن آشفته,روانشناسی, قدرت ذهن ,مثبت اندیشی,هوش و تفکر
سه بعد خلاقيت از نظر تورنس:
1 – سيالي:
سيالي به تعداد پاسخهايي که ما براي يک مسأله در نظر ميگيريم، مربوط است.
به زبان سادهتر، ما هر چه در مقابل يک موقعيت، تعداد بيشتري ايده در اختيار داشته باشيم، تفکر
سيالتري داريم. تفکر سيال در مقابل تفکر سخت و منجمد قرار ميگيرد.(سیف،1383).
تفکر منجمد تفکر منجمد براي هر مشکل فقط يک راه حل مشخص را در نظر دارد .
برچسبها: آرام گروپ ,استاد آرام,امیر,تجسم خلاق,تفکر مثبت,تلقین به ذهن,خلاقیت دکتر آرام,ذهن,ذهن آشفته,روانشناسی, قدرت ذهن ,مثبت اندیشی,هوش و تفکر
▪ دیدگاه تورنس نسبت به خلاقیت
تورنس می گوید هر زمان که ما یک نقص یا کمبودی را احساس می کنیم در ما تنش ایجاد می شود. احساس ناراحتی می کنیم و تلاش به عمل می آوریم تا تنش را برطرف سازیم. در نتیجه به تکاپو و سوال کردن می افتیم ، عناصر را دست کاری کرده و حدس هایی می زنیم و تا زمانی که مورد آزمودن و تجدید نظر قرار نگرفته اند آرام نمی گیریم (بودو،1358)
برچسبها: آرام گروپ ,استاد آرام,امیر,تجسم خلاق,تفکر مثبت,تلقین به ذهن,خلاقیت دکتر آرام,ذهن,ذهن آشفته,روانشناسی, قدرت ذهن ,مثبت اندیشی,هوش و تفکر