تعریف خلاقیت

تعریف خلاقیت

یک ماژیک را در نظر بگیرید، آن را به یک فرد باهوش نشان می‌دهیم با فرض این که تا به حال ماژیک ندیده است فکرمی‌کنید اولین سؤالی که بپرسد چیست؟ این چیه!؟ جواب: ماژیکه.  به چه دردی می خوره؟ جواب : نوشتن.  از این به بعد دیگر سؤالهای کودک باهوش حول محور نوشتن خواهد بود و تمام اطلاعات در زمینه نوشتن و ماژیک را جمع‌آوری و طبقه‌بندی می‌کند و هر لحظه به روزترین اطلاعات را درمورد آن می‌دهد .

حال یک فرد خلاق همه این پرسش ها را پرسیده و این فرآیند را هم انجام خواهد داد ولی یک سؤال دیگر هم اضافه می‌پرسد که این ماژیک غیر از نوشتن به چه کار دیگری می‌آید؟! پرت کردن، اهرم، سوت زدن با در آن، اندازه گیری، خط کشیدن، اشاره کردن، لای درب پنجره گذاشتن تا بسته نشود، ضربه زدن، چای هم زدن … وقتی ماژیک را مثال زدم فکر می‌کردید این همه کار غیر از نوشتن با آن بتوان انجام داد. ذهن خلاق این گونه عمل می‌کند و در یک عبارت ذهن خلاق یعنی پیدا کردن چند مصرف برای یک شیء واحد. در صورتی که از نظر ما بزرگترها هر چیزی فقط استفاده خاص خودش را دارد.

گفتیم هوش اطلاعات را انباشت می‌کند و خلاقیت اطلاعات را بهم می‌ریزد تا به ابداع برسد، با این ماژیک چگونه می‌توان به محیط زیست کمک کرد چگونه می‌توان با آن تجارت کرد، چگونه می‌توان به دانش کمک کرد و غیره. خلاقیت یعنی رفتن به دنیای ناشناخته‌ها.

زندگی یعنی حرکت، رشد یعنی حرکت، این حرکت یک امتداد دارد. مسیر حرکت ما ناشناخته است و اکثر انسان‌ها ترجیح می‌دهند که حرکت نکنند و فقط دور خودشان بچرخند چون وقتی مسیر ناشناخته است اگر احساس امنیت نداشته باشیم، می‌ترسیم؛ ترس همیشه مانع حرکت است. خلاقیت یعنی سفر به ناشناخته‌ها و یکی از موانع خلاقیت ترس است ما ترجیح می‌دهیم که دنبال نوآوری و ابداع  نباشیم، کشف نکنیم. ما نمی توانیم کشف و پردازش و ابداع را از هم جدا کنیم، یک ذهن فعال در نهایت یک ذهن خلاق است.

خلاقیت یعنی رفتن به ناشناخته‌ها یعنی قدرت ریسک، یعنی کشف و پردازش و ابداع. خلاقیت یعنی ساختن الگو. انسان خلاق الگو می‌سازد و انسان باهوش از الگو پیروی می‌کند. انسان خلاق راه را برای رشد انسان‌های دیگر باز می‌کند. هر چه قدر بشریت رشد کرده است، این رشد مدیون انسان‌های خلاق و بزرگ است.

خلاقیت یعنی قدرت حل مسئله، یعنی پیدا کردن چند راه حل برای یک مسئله. اغلب ما وقتی یک راه حل به بن‌بست می‌رسد تسلیم می‌شویم، راه حل دیگری نداریم در حالی که انسان خلاق هیچ وقت در بن بست نمی‌ماند یا آن را باز می‌کند یا یک راه جدید می‌سازد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها: آموزش حواس پنج گانه,آموزش مهارت حسی,استاد محمود سلطانی,پرورش خلاقیت در کودکان,پرورش خلاقیت ذهن,تعریف خلاقیتت,قویت تفکر انتقادی ,خلاقیت در کودک و نوجوان,خلاقیت کودکان,ذهن خلاق,ذهن و خلاقیت,مهارت حل مسئله,مهارت فکرکردن

تاريخ : شنبه 10 اسفند 1398 | 1:27 | نویسنده : آوا محمدی |

لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.

  • وب اسد اچ دی
  • وب کنترل هوشمند
  • وب بازی دوت
  • وب پــــرشیــــن فـــاز