مقدمه مقاله بررسی همبستگی بین هوش و خلاقیت
با اینکه روانشناسان و محققین در اهمیت خلاقیت در بین افراد اجتماع پی بردهاند، با این وصف خلاقیت از جمله موضوعاتی است که در تحقیقات علمی کمتر مورد توجه قرار میگیرد. این علامت ممکن است به دلایل زیر باشد.
۱- وجود عقاید سنتی مبتنی بر ارثی بودن این پدیده و بیاثر بودن تربیت بر روی آن.
۲- قامت افرادی که دارای این قدرت هستند و توجه محققین در پدیدههایی که اکثریت را در بر میگیرد.
۳- اعتقاد به اینکه افراد باهوش در زندگی موفقتر از افراد خلاق هستند، به دلیل آنکه اکثر آنها تحصیلات عالی کرده و در رفاه مادی به سر میبرند، در صورتیکه افراد خلاق اغلب در فقر زندگی میکنند، از نظر اقتصادی در تنگنا بوده و در فقر هم میمیرند و در نتیجه نبودن رغبتی در پرورش افراد خلاق بوجود میآید.
۴- مطالعه و اندازهگیری خلاقیت بسیار مشکل است.(خانزاده، ۱۳۵۹، ص ۱۰)
باوجود مسائل فوق مطالعه خلاقیت بینتیجه مانده تا اینکه دانشمندان به این نکته پی بردند که افراد خلاق به خوبی میتوانند منشاء رشد و توسعه در زمینههای تجاری صنعتی، اقتصادی باشند. با توسعه تحقیقات علمی در زمینه خلاقیت بر روی بسیاری از عقاید سنتی از جمله این عقیده که خلاقیت منشاء ارثی دارد و قابل پرورش نیست خط بطلان کشیده شد آموزش میگوید : خلاقیت کودکان امری همگانی است در حالیکه در بین بزرگسالان تقریباً وجود ندارد. خود به خود این سوال پیش میآید که چه میشود این توانایی عظیم و همگانی، بشری شود. این همان سوالی است که انسان را درباره اندیشه «الکساندر دوما» به تأمل وا میدارد (خانزاده، ۱۳۵۹، ص ۱۲و۱۱).
مزلو خلاقیت را چنین تعریف کرد. خلاقیت در ابتدا از روان، هوشیار سرچشمه میگیرد. ایدههای تازه یا نوآوریهای واقعی است که با آنچه در حال حاضر وجود دارد، کاملاً متفاوت است.
رولومی چنین نظر داده است که فرایندههای خلاقیت نیز عقلانی نبوده، بلکه فوق عظلانیاند.
فعالیتهای فکری، ارادی، عاطفی را گرد هم آورده و به تحرک وامیدارد. وی معتقد است تفکر خلاق، نمایش بالاترین درجه سلامتی عاطفی بوده و عبارت از ابراز وجود افراد سالم در جریان خودسازی و تکامل تعیین خودش است. (تورنس- ترجمه قاسم زاده.۱۳۷۲٫ ص۱۸).
مطالعات اخیر نشان میدهد که خلاقیت و هوشبهر آن طور که برخی از سولفان ادعا میکنند با هم تباین ندارند. در حقیقت هیچ خلاقیت آشکاری نیست که با هوشبهر لااقل ۱۲۰ همراه نباشد. ولی در هوشبهرهای بالاتر از ۱۲۰ همبستگی بین خلاقیت و هوشبهر کاهش مییابد.(تورنس، ترجمه قاسم زاده، ۱۳۷۲ بررسیهای به عمل آمده نشان دهنده اینست که پسرها خلاقیت بیشتری نسبت به دخترها از خود نشان دادهاند.
مخصوصاً در دوره کودکی قسمت عمده این اختلاف ناشی از روشهای متفاوت تربیتی است که نسبت به آنها اعمال میشود. به پسرها فرصتهای بیشتری برای استقلال داده میشود. و با نشان دادن ابتکار و استعداد بیشتر مورد تشویق والدین و معلمان قرار میگیرند.
اکثر خانوادهها شیوههای محافظه کارانه و سازگارتری را تقویت میکنند. از بین آزمونهای موجود برای اندازهگیری خلاقیت آزمون تورنس بالاترین کاربرد را داشته است. (خانزاده، ۱۳۵۹، ص ۶۱،۶۰)
در این پژوهش سعی شده است که همبستگی بین هوش و خلاقیت دانشآموزان مورد بررسی قرار گیرد.
نظرات شما عزیزان:
برچسبها: هوش ، خلاقیت، آزمونهای ریون ، آزمون خلاقیت تورنس، تمرکز، وراثت, بررسی همبستگی بين هوش و خلاقيت دانش آموزان, پایان نامه بررسی همبستگی بين هوش و خلاقيت دانش آموزان, تحقیق بررسی همبستگی بين هوش و خلاقيت دانش آموزان, تحقیق در مورد بررسی همبستگی بين هوش و خلاقيت دانش آموزان, تمركز به عنوان كليد خلاقيت, خلاقيت, خلاقيت و هوش, دانلود مقاله اضطراب امتحان, دانلود مقاله بررسی همبستگی بين هوش و خلاقيت دانش آموزان, رابطه خلاقيت و محيط خانوادگی, عواملی كه مانع خلاقيت می شوند, فرآيند خلاقيت, مقاله بررسی همبستگی بين هوش و خلاقيت دانش آموزان, همبستگی بين هوش و خلاقيت دانش آموزان, هوش, هوش چيست