آپلود عکس

▪ دیدگاه تورنس نسبت به خلاقیت

تورنس می گوید هر زمان که ما یک نقص یا کمبودی را احساس می کنیم در ما تنش ایجاد می شود. احساس ناراحتی می کنیم و تلاش به عمل می آوریم تا تنش را برطرف سازیم. در نتیجه به تکاپو و سوال کردن می افتیم ، عناصر را دست کاری کرده و حدس هایی می زنیم و تا زمانی که مورد آزمودن و تجدید نظر قرار نگرفته اند آرام نمی گیریم (بودو،1358)

 


برچسب‌ها: آرام گروپ ,استاد آرام,امیر,تجسم خلاق,تفکر مثبت,تلقین به ذهن,خلاقیت دکتر آرام,ذهن,ذهن آشفته,روانشناسی, قدرت ذهن ,مثبت اندیشی,هوش و تفکر

تاريخ : جمعه 9 اسفند 1398 | 18:46 | نویسنده : آوا محمدی |
تاريخ : جمعه 9 اسفند 1398 | 18:45 | نویسنده : آوا محمدی |

 آپلود عکس

دیدگاه های خلاقیت

▪ دیدگاه گانیه نسبت به خلاقیت

رابرت گانیه آفرینندگی را نوعی حل مساله می داند گانیه در طبقه بندی خود از انواع بازده های یادگیری

بالاترین سطح یادگیری را حل مسئله نامیده و طبقه دیگری به آفرینندگی اختصاص نداده ، اما معتقد است که آفرینندگی نوع ویژه ای از حل مسئله است . با وجود شباهت زیاد بین حل مسئله و آفرینندگی می توان بین این دو تفاوت دانست ، حل مسئله فعالیتی عینی تر از آفرینندگی است و هدف مشخص تری دارد . یعنی بیشتر بر واقعیات استوار است و هدف آن عینی و بیرونی است در حالی که آفرینندگی بیشتر جنبه شخصی دارد و زیادتر از حل مسئله به شهود و تخیل وابسته است .

 


برچسب‌ها: آرام گروپ ,استاد آرام,امیر,تجسم خلاق,تفکر مثبت,تلقین به ذهن,خلاقیت دکتر آرام,ذهن,ذهن آشفته,روانشناسی, قدرت ذهن ,مثبت اندیشی,هوش و تفکر

تاريخ : جمعه 9 اسفند 1398 | 18:40 | نویسنده : آوا محمدی |

 آپلود عکس

تاریخچه خلاقیت

در آوریل 1951 گزارشی درباره تحلیل عوامل فکر خلاق توسط آزمایشگاه روان شناسی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی منتشر شد .قبل از این تاریخ ، تحقیقات اندکی درباره خلاقیت فکری اجرا شده بود و اصولا هیچگونه تحلیل عواملی از آن به عمل نیامده بود . اما حتی در آن زمان هم نشریات و آثار روان شناسی و تعلیم و تربیت حاوی تعداد نسبتا زیادی فرضیه در زمینه خلاقیت بود که از نظر تجربی هنوز بررسی نشده بود .
خلاقیت
درگزارش گیلفورد (1967 ) تعدادی فرضیه تنظیم شده است.

علاوه بر این ، آزمون هایی تهیه و اجرا گردید. و نتایج به دست آمده به صورت تحلیل عوامل تجزیه و تحلیل شد .
بالنتیجه شانزده عامل استخراج گردید که از بین آن ها چهارده عامل مشخص تر است.

5 عاملي که به نظر می رسد فکر خلاق را بهتر مشخص می کنند .عبارتند از:

1- دریافت مسائل (در مقابل موقعیتی معین ، فردی ممکن است متوجه یک یا چند موضوع گردد. و یا اصلا متوجه موضوعی نشود. 2 – روانی در تولید اندیشه ها 3- روانی در بیان کلمات (بار آوری فر در این زمینه )

4 – انعطاف پذیری ( سهولتی که به وسیله آن آزمودنی می تواند از مقوله ای به مقوله دیگر برود .)5 – اصالت جویی بازسازی (توانایی در ساختمان مجدد ).

 


برچسب‌ها: آرام گروپ ,استاد آرام , امیر,تجسم خلاق,تفکر مثبت,تلقین به ذهن ,خلاقیت دکتر آرام ,ذهن ,ذهن آشفته ,روانشناسی قدرت, ذهن مثبت ,اندیشی ,هوش و تفکر

تاريخ : جمعه 9 اسفند 1398 | 18:31 | نویسنده : آوا محمدی |
 
 

تغییر در چگونگی نگاه کردن به چیزی، می‌تواند امکانات و ایده‌های جدیدی را برای ما آشکار کند. این کار را می‌توانید با جستجوی تمام زوایای دید امکان‌پذیر، و با تغییر دادن بافت زمینه انجام دهید.


 
سرویس سبک زندگی نیدیا: به ندرت پیش می‌آید که ایده‌ای درخشان خودش زنگ در خانه‌ی شما را بزند. «جان اینگلدو»، در کتاب جدیدش به نام «چگونه ایده‌های عالی داشته باشیم: راهنمای تفکر خلاقانه» به معرفی ۵۳ استراتژی پرداخته است. ما در اینجا ۱۰ مورد از بهترین‌ استراتژی‌های این کتاب را برای دستیابی شما به موفقیت بزرگ بعدیتان ارائه می‌کنیم. در ادامه این مطلب را به نقل از چطور بخوانید.
 
  لطفا روی متحرک زیر کلیک کنید

 

 

آپلود عکس

 


برچسب‌ها: خلاقیت نوآوری خلاقیت فردی خلاقیت گروهی خلاقیت سازمانی تکنیک های خلاقیتتحقیق در مورد نقش مديران در خلاقيت و نوآوری سازمان ها تحقیق نقش مديران در خلاقيت و نوآوری سازمان ها تفاوت خلاقیت و نوآوری خصوصیات مدیران خلاق خلاقيت خلاقيت و نوآوری سازمان ها خلاقیت در سازمان دانلود مقاله نقش مديران در خلاقيت و نوآوری سازمان ها ضرورت و اهمیت خلاقیت و نوآوری عوامل موثر برخلاقیت فرآیند خلاقیت مقاله در مورد نقش مديران در خلاقيت و نوآوری سازمان ها مقاله نقش مديران در خلاقيت و نوآوری سازمان ها نقش مدير در پرورش خلاقيت نقش مديران در خلاقيت نقش مديران در خلاقيت و نوآوری نقش مديران در خلاقيت و نوآوری سازمان ها نوآوری

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 9 اسفند 1398 | 18:8 | نویسنده : آوا محمدی |

 آپلود عکس

ما در فهرست مهارتهای کلیدی می‌کوشیم کمک کنیم تا دوستان متممی، اولویت‌ها و نیازهای مهارتی خود را بهتر تشخیص دهند و بر اساس آن، برای توسعه مهارتهای فردی خود اقدام کنند.

این بار خلاقیت را به عنوان یک مهارت مورد بررسی قرار می‌دهیم.

ممکن است برخی دوستان، با دیدن خلاقیت به عنوان یک مهارت، کمی تعجب کنند. چون کم نیستند کسانی که خلاق بودن را یک صفت شخصیتی می‌دانند و ترجیح می‌دهند آن را به عنوان یک مهارت در نظر نگیرند.

 

با این حال ما به چند علت، خلاقیت را به عنوان یک مهارت مورد توجه قرار داده‌ایم و در آینده نیز باز هم از اصطلاح مهارت خلاقیت استفاده خواهیم کرد:

  علت اول: خلاقیت، مانند بسیاری از مهارت‌های دیگر، با تمرین و تکرار و یادگیری بهتر می‌شود.

  علت دوم: هیچ کس به صورت مطلق، غیرخلاق نیست. اگر چه سطح خلاقیت ما با یکدیگر تفاوت دارد.

  علت سوم: شاید ما نتوانیم در حد خلاق‌ترین افراد جهان باشیم. اما می‌توانیم با یادگیری و تمرین، از آنچه امروز هستیم خلاق‌تر شویم.

  علت چهارم: بسیاری از مولفه‌های خلاقیت، در دوران کودکی وجود دارند و به تدریج سرکوب می‌شوند. پس خلاقیت را نمی‌توان صرفاً از جنس استعداد دانست. بلکه پذیرفتنی‌تر است که آن را یک توانایی بدانیم که به تدریج کمرنگ می‌شود و مهارت خلاقیت، تلاش برای دور شدن از روند تدریجی مرگ خلاقیت است.

در اینجا، پاره‌ای توضیحات در مورد مهارت خلاقیت ارائه می‌‌کنیم و شما می‌توانید بر اساس آن، در مورد اهمیت و اولویت این توسعه‌ی این مهارت در سبد مهارتهای خود قضاوت کنید و پس از مقایسه با سایر مهارتهای کلیدی تصمیم بگیرید که آیا قصد دارید در کوتاه مدت، به این مهارت بپردازید یا اولویت‌های مهم‌تری در زندگی شخصی و شغلی شما وجود دارد.

 


برچسب‌ها: خلاقیت ، نوآوری ، خلاقیت فردی ، خلاقیت گروهی ، خلاقیت سازمانی ، تکنیک های خلاقیت,تحقیق در مورد نقش مديران در خلاقيت و نوآوری سازمان ها, تحقیق نقش مديران در خلاقيت و نوآوری سازمان ها, تفاوت خلاقیت و نوآوری, خصوصیات مدیران خلاق, خلاقيت, خلاقيت و نوآوری سازمان ها, خلاقیت در سازمان, دانلود مقاله نقش مديران در خلاقيت و نوآوری سازمان ها, ضرورت و اهمیت خلاقیت و نوآوری, عوامل موثر برخلاقیت, فرآیند خلاقیت, مقاله در مورد نقش مديران در خلاقيت و نوآوری سازمان ها, مقاله نقش مديران در خلاقيت و نوآوری سازمان ها, نقش مدير در پرورش خلاقيت, نقش مديران در خلاقيت, نقش مديران در خلاقيت و نوآوری, نقش مديران در خلاقيت و نوآوری سازمان ها, نوآوری

تاريخ : جمعه 9 اسفند 1398 | 18:5 | نویسنده : آوا محمدی |

ٰآپلود عکس

<<مفهوم و جایگاه خلاقیت و نوآوری مقاله خلاقیت و نوآوری در توسعه>>

تحقیق در مورد خلاقیت و عناصر تشکیل دهنده آن، بیش از یک قرن پیش توسط دانشمندان علوم اجتماعی شروع شد، ولی انگیزه اساسی برای پژوهش بیشتر در سال ۱۹۵۰ توسط گیلفورد ایجاد گردید. گیلفورد (GUILFORD) خلاقیت را با تفکر واگرا (دست یافتن به رهیافتهای جدید برای حل مسائل) در مقابل تفکر همگرا (دست یافتن به پاسخ صحیح) مترادف می دانست. (شهرآرای – مدنی پور، ۱۳۷۵، ص ۳۹)

لوتانز (۱۹۹۲): استاد رفتار سازمانی، خلاقیت را به وجود آوردن تلفیقی از اندیشه ها و رهیافتهای افراد و یا گروهها در یک روش جدید، تعریف کرده است. بارزمن خلاقیت را فرآیند شناختی از به وجود آمدن یک ایده، مفهوم، کالا یا کشفی بدیع می داند. (همان منبع، ص ۳۹)

خلاقیت همچون عدالت، دموکراسی و آزادی برای افراد دارای معانی مختلف است ولی یک عامل مشترک در تمام خلاقیتها این است که خلاقیت همیشه عبارتست از پرداختن به عوامل جدیدی که عامل خلاقیت در آنها موجود بوده و به عنوان مجموع میراث فرهنگی عمل می کنند ولی آنچه که تازه است ترکیب این عوامل در الگویی جدید است (جک هالوران – دوگلاس نبتون، ۱۹۹۲) تلاشهای خلاقیت وسیله ای برای نوآوری است. خلاقیت بیشتر یک فعالیت فکری و ذهنی است و نوآوری بیشتر جنبه عملی دارد و در حقیقت محصول نهایی عمل خلاقیت است. (فرنودیان، ۱۳۷۰، ص ۶)

نوآوری مهارتی است که با بسیاری همکاریهای دیگر همراه است. نوآوری به دگرگونیهای عمده در زمینه پیشرفتهای تکنولوژیک یا ارائه تازه ترین مفاهیم مدیریت یا شیوه های تولید، اطلاق می شود. نوآوری پدیده ای واقعاً چشمگیر و جنجالی است. نوآوری عموماً پدیده ای نادر است که فقط در عده ای خاص می توان آن را سراغ گرفت.

هالت (۱۹۹۸): اصطلاح نوآوری را در یک مفهوم وسیع به عنوان فرآیندی برای استفاده از دانش یا اطلاعات مربوط به منظور ایجاد یا معرفی چیزهای تازه و مفید به کاربرد، وارکینگ (VARKING) نیز توضیح می دهد که: نوآوری هر چیز تجدید نظر شده است که طراحی و به حقیقت درآمده باشد و موقعیت سازمان را در مقابل رقبا مستحکم کند و نیز یک برتری رقابتی بلندمدت را میسر سازد. به عبارتی نوآوری خلق چیز جدیدی است که یک هدف معین را دنبال و به اجرا رساند.

بنابراین، در یک تعریف کلی می توان نوآوری را به عنوان هر ایده ای جدید نسبت به یک سازمان و یا یک صنعت و یا یک ملت و یا در جهان تعریف کرد.

 


برچسب‌ها: خلاقیت ، نوآوری، توسعه، سازمان، تکنیک ها،تحقیق خلاقيت و نوآوری در توسعه, تحقیق در مورد خلاقيت و نوآوری در توسعه, تفاوت خلاقيت و نوآوری, تكنيك های خلاقيت و نوآوری, توسعه, خلاقيت, خلاقيت در توسعه, خلاقيت و نوآوری, خلاقيت و نوآوری در توسعه, دانلود مقاله خلاقيت و نوآوری در توسعه, مفهوم و جايگاه خلاقيت و نوآوری, مقاله خلاقيت و نوآوری در توسعه, مقاله در مورد خلاقيت و نوآوری در توسعه, نوآوری, نوآوری در توسعه, ويژگيهای افراد خلاق و نوآور

تاريخ : جمعه 9 اسفند 1398 | 18:0 | نویسنده : آوا محمدی |

 آپلود عکس

<<مقدمه مقاله خلاقیت و نوآوری در توسعه>>

 

امروزه ثبات در محیط کار، جای خود را به بی ثباتی و عدم اطمینان داده است و صنایع سنتی و قدیمی که جای خود را به انواع جدید و توسعه یافته آن داده است. فرصتی برای استفاده از مهارتهای قدیمی نمی گذارد و در حقیقت آینده را با تهدیدات و فرصتها مواجه ساخته است، زیرا هر اختراع و نوآوری، تغییری را پدید می آورد که می تواند به نوبه خود فرصتی را برای کسانی به وجود آورد که بتوانند از این فرصت استفاده بهینه کنند.

موسسات و سازمانهای تولیدی و خدماتی باید این امر مهم را تشخیص داده و به طور مداوم، کالاها و خدمات جدید را ارائه دهند، یا در جهت بهبود آن بکوشند. خلاقیت و نوآوری باتوجه به ماهیتش بر
ناشناخته ها دلالت دارد و با خود ریسک را به همراه می آورد که البته ممکن است نتایج رضایت بخشی را باتوجه به مقادیر سرمایه گذاری شده در آن، به وجود نیاورد. باوجود این، قصور سرمایه گذاری در ایجاد آن ممکن است شرایط خاصی را فراهم آورد که به ناکامی سازمان منجر شود. از این رو محققان و نظریه پردازان بسیاری بر اهمیت توجه به این موضوع تاکید کرده اند. به طور نمونه شومپتر (SHUMPTER)به عنوان یکی از اولین پیشگامان، اهمیت این مسئله را برای موفقیت موسسات و به طور کلی تاثیر آن بر روی کل جامعه متذکر گردیده است.

 


برچسب‌ها: خلاقیت ، نوآوری، توسعه، سازمان، تکنیک ها،تحقیق خلاقيت و نوآوری در توسعه, تحقیق در مورد خلاقيت و نوآوری در توسعه, تفاوت خلاقيت و نوآوری, تكنيك های خلاقيت و نوآوری, توسعه, خلاقيت, خلاقيت در توسعه, خلاقيت و نوآوری, خلاقيت و نوآوری در توسعه, دانلود مقاله خلاقيت و نوآوری در توسعه, مفهوم و جايگاه خلاقيت و نوآوری, مقاله خلاقيت و نوآوری در توسعه, مقاله در مورد خلاقيت و نوآوری در توسعه, نوآوری, نوآوری در توسعه, ويژگيهای افراد خلاق و نوآور

تاريخ : جمعه 9 اسفند 1398 | 17:56 | نویسنده : آوا محمدی |

 آپلود عکس

<<چکیده مقاله خلاقیت و نوآوری در توسعه>>

 

خلاقیت و نوآوری به عنوان اصلی اساسی از عوامل مهم بقای سازمانها و شرکتهای جوان پذیرفته شده است. براساس این استدلال، کشورهای پیشرفته بر آموزش خلاقیت تاکید بسیار کرده ودر این راستا در انتخاب افراد خلاق، نوآور و آینده نگر، که رهیافتهای بدیع و خلاق برای مسائل پیچیده ارائه کنند توجه خاص مبذول داشته اند. در این مقاله مفهوم و جایگاه خلاقیت و نوآوری شرایط ایجاد این مولفه ها و هم چنین ویژگیهای افراد و سازمانهای خلاق و نوآور تبیین شده است.

خلاقیت و نوآوری لازمه و پیش درآمد توسعه و پیشرفت و تعالی یک سازمـان و جامعه است و آگاهی از فنون و تکنیک های آن ضرورتی اجتناب ناپذیر برای مدیران، دانشجویان، پژوهشگران و علاقه مندان به این رشته است. خلاقیت عبارت است از به کارگیری توانائیهای ذهنی برای ایجاد یک فکر یا مفهوم جدید. و نوآوری عبارت است از عملی و کاربردی ساختن افکار و اندیشه های نو ناشی از خلاقیت.

 

ادامه این مقاله در پست ای بعدی قرار میگیردآپلود عکس

 

 


برچسب‌ها: خلاقیت نوآوری توسعه سازمان تکنیک هاتحقیق خلاقيت و نوآوری در توسعه تحقیق در مورد خلاقيت و نوآوری در توسعه تفاوت خلاقيت و نوآوری تكنيك های خلاقيت و نوآوری توسعه خلاقيت خلاقيت در توسعه خلاقيت و نوآوری خلاقيت و نوآوری در توسعه دانلود مقاله خلاقيت و نوآوری در توسعه مفهوم و جايگاه خلاقيت و نوآوری مقاله خلاقيت و نوآوری در توسعه مقاله در مورد خلاقيت و نوآوری در توسعه نوآوری نوآوری در توسعه ويژگيهای افراد خلاق و نوآور

تاريخ : جمعه 9 اسفند 1398 | 17:52 | نویسنده : آوا محمدی |

<< تفاوت خلاقیت و نوآوری مقاله نقش مدیران در خلاقیت و نوآوری سازمان ها>>

 

خلاقیت جنبه ذهنی ونوآوری جنبه علمی دارد و نوآوری محصول نهایی خلاقیت است 

 . خلق یعنی ارائه ایده های جدید و ناشناخته ، ولی نوآوری می تواند محصول یا خدمت موجود را تغییر و دگرگون سازد 


برچسب‌ها: خلاقیت ، نوآوری ، خلاقیت فردی ، خلاقیت گروهی ، خلاقیت سازمانی ، تکنیک های خلاقیت,تحقیق در مورد نقش مديران در خلاقيت و نوآوری سازمان ها, تحقیق نقش مديران در خلاقيت و نوآوری سازمان ها, تفاوت خلاقیت و نوآوری, خصوصیات مدیران خلاق, خلاقيت, خلاقيت و نوآوری سازمان ها, خلاقیت در سازمان, دانلود مقاله نقش مديران در خلاقيت و نوآوری سازمان ها, ضرورت و اهمیت خلاقیت و نوآوری, عوامل موثر برخلاقیت, فرآیند خلاقیت, مقاله در مورد نقش مديران در خلاقيت و نوآوری سازمان ها, مقاله نقش مديران در خلاقيت و نوآوری سازمان ها, نقش مدير در پرورش خلاقيت, نقش مديران در خلاقيت, نقش مديران در خلاقيت و نوآوری, نقش مديران در خلاقيت و نوآوری سازمان ها, نوآوری

تاريخ : جمعه 9 اسفند 1398 | 17:49 | نویسنده : آوا محمدی |
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.

  • وب اسد اچ دی
  • وب کنترل هوشمند
  • وب بازی دوت
  • وب پــــرشیــــن فـــاز